Voedingsgewoontes in 2025: Gaan we richting een echte voedseltransitie?

Gepubliceerd op 10 februari 2025 om 11:11
lichamelijk gezond, hardlopen

We stappen massaal over op duurzaam, gezond én plantaardig – vooralsnog uit. In deze blog nemen we je mee in de meest opvallende trends en verschuivingen, vanuit een veganistisch perspectief. We houden het kritisch, want hoewel de cijfers hoopvol lijken, mogen we niet vergeten dat de tijd dringt.

Meer aandacht voor gezondheid en bewust eten

1. Gezondheid als speerpunt
Volgens het onderzoek (Motivaction, 2025) heeft ruim 45% van de Nederlanders in de afgelopen zes maanden aanpassingen in hun leefstijl doorgevoerd om gezonder te leven. Daarmee zet de stijgende lijn van de voorgaande jaren door. De topdrie aanpassingen?

  1. Vaker sporten of bewegen
  2. Gezonder of beter eten
  3. Bewust minder ‘lege calorieën’ consumeren

Dat laatste geeft aan dat consumenten nadrukkelijker kijken naar wát er precies op hun bord ligt. Daar zit een kans voor de plantaardige keuken: vegan alternatieven staan steeds vaker in de spotlights als gezond én milieuvriendelijk. Maar in de praktijk blijkt dat lang niet iedereen de stap durft te zetten naar (volledig) plantaardig.

2. Flexitarisme in de lift
Het aantal flexitariërs – mensen die minstens één dag per week bewust geen vlees eten – is dit jaar gestegen naar 42%. In 2023 en 2024 zagen we al een opmars, maar veel mensen vielen ook weer terug in oude gewoontes. In 2025 lijkt deze groep opnieuw te groeien. Voor veganisten is dit enerzijds goed nieuws (minder vleesconsumptie = minder dierenleed), maar anderzijds blijft de vraag of flexitariërs daadwerkelijk doorpakken naar een volledig plantaardig dieet.


Budgetbewustzijn: minder fixatie op bezuinigen

1. Druk op de portemonnee neemt af
Hoewel de hoge voedselprijzen nog steeds merkbaar zijn, is de extreme focus op bezuinigen aan het afzwakken. Waar vorig jaar nog 35% van de consumenten bewust de uitgaven voor eten probeerde te drukken, is dat nu gedaald naar rond de 25-26%. Mensen lijken het beu te zijn om constant op koopjes te jagen en kopen weer iets vaker wat ze echt lekker én gezond vinden.

2. Diepvries en seizoensproducten als nieuwe favoriet
Toch zien we dat diepvriesgroente en -fruit in 2025 nog steeds in populariteit stijgen, vooral bij mensen tot 45 jaar. De belangrijkste redenen:

  • Lagere prijs
  • Langere houdbaarheid
  • Gezond en duurzaam imago

Daarnaast is de voorkeur voor seizoensgebonden producten toegenomen tot bijna 50%. Vers, betaalbaar en met een lagere ecologische voetafdruk – ook dat sluit aan bij een veganistische insteek.

De rol van vleesvervangers 

Breedte van acceptatie
Ongeveer vier op de tien Nederlanders staat open voor vleesvervangers of gebruikt ze al. Producten op basis van groente, peulvruchten of paddenstoelen (denk aan oesterzwammen) doen het goed, maar de hype rondom eiwitrijke alternatieven met een realistische ‘vleesbite’ staat nog steeds in de kinderschoenen.

vegan burger

Voorzichtig optimisme, Het kan beter... 

De voedingsgewoontes in 2025 laten een bemoedigende trend zien: minder vlees, minder bezuinigen, meer aandacht voor gezondheid. Toch is er geen sprake van een schoksgewijze voedseltransitie richting volledig plantaardig. Er is meer nodig dan langzaam groeiende bewustwording en subtiele gedragsswings. De vegan beweging,

Producenten van plantaardige alternatieven en beleidsmakers kunnen samen zorgen voor een snellere en bredere acceptatie van veganistische voeding. Maar dan moeten we blijven inzetten op innovatie, toegankelijkheid en duidelijke communicatie over de voordelen én valkuilen.

Blijf kritisch, informeer jezelf en anderen, en onderschat je invloed niet. Hoe meer mensen kiezen voor een gezond en volledig plantaardig eetpatroon, hoe groter de kans dat we de broodnodige verandering in het voedselsysteem daadwerkelijk realiseren.


Meer lezen over veganisme en gezondheid?

  • Neem gerust een kijkje bij Bijnada.nl voor inspirerende plantaardige recepten, diepgaande artikelen over gezondheid en tips om de overstap naar een vegan lifestyle makkelijker te maken.

Bronvermelding

  • De cijfers en onderzoeksresultaten zijn ontleend aan het onderzoek van Motivaction,

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.